Mindfulness | Sorgbearbetning och allmän sinnesfrid

Mindfulnessövning för sorgbearbetning kopplat till dödsfall

Världen där utanför vårt fönster snurrar på, allt fortare för varje dag som går. I vår uppkopplade tidsålder sker kommunikation över hela världen blixtsnabbt. Vi kan bli uppriktigt frustrerade när en webbsida tar flera sekunder på sig att ladda – för att inte tala om vad som händer inuti oss om bussen är två minuter försenad.

Många av oss går omkring med känslan av att aldrig riktigt hinna med, och stressrelaterade sjukdomar är idag nästan vanligare än maskrosor. Har vi, den hypermoderna människan, glömt varifrån vi kom och vart vi är på väg? Och var är nödbromsen?

På senare år talas det allt oftare om ”mindfulness” som ett sätt att uppnå harmoni i vardagen. Men vad är det egentligen, och hur kan det hjälpa mig? Kan en människa som sörjer använda sig av mindfulness för att få lite ro i själen?

Själva ordet mindfulness betyder medveten, och brukar översättas till medveten närvaro. Men vad innebär det i praktiken? För att få svar på dessa frågor och skapa en helhetsbild, vände vi oss till några av Sveriges ledande experter på området.

Vad är mindfulness?

En naturlig undran. Termen är förhållandevis ny och för många ett ganska luddigt begrepp. Och frågan är inte alldeles enkel att besvara, då mindfulness i grund och botten är en sinnesstämning, ett sätt att tänka och hur man förhåller sig till det som händer just nu. Och en hel massa andra saker.

En stor del av mindfulness handlar om att träna sin uppmärksamhet och medvetenhet så att man kan göra medvetna val och hjälpa oss att dämpa bruset från vår omgivning. Om vi kan släppa taget om det som hände igår och stilla oron för vad som ska hända imorgon, om vi kan rikta vår uppmärksamhet mot det som sker precis nu – då är mycket vunnet. Då kan vi känna att världen och livet saktar in lite grann.

Maria Helander från mariahelander.se jämför med hur ett barn upplever det: ” Om du tittar på hur ett litet barn upptäcker sin omvärld, kan du skapa dig en bild av vad det innebär att vara mindful. Barnet använder sin nyfikenhet, sina sinnen och går upp i att göra en sak i taget – det kan vi också behöva öva oss i.”

Elin Borg Well-Aware-ness säger: ” Mindfulness innebär att du med avsikt väljer att rikta din uppmärksamhet mot något som är här och nu. Du försöker att göra det utan att värdera eller döma din upplevelse. Du försöker förhålla dig medvetet till dina tankar, känslor, beteenden och till hur det känns i din kropp.”

Här och nu, alltså. Jag inser att vi människor nog är de enda varelserna på denna jord som behöver påminnas om det här med att leva i nuet. Titta på djuren – har du en hund där hemma så förstår du kanske hur jag tänker. En hund oroar sig inte för morgondagen eller ångrar något hon gjorde igår. Hon dömer inte – hon lever kort sagt i stunden utan att värdera vad som händer.

Hur kan mindfulness hjälpa mig?

Om mindfulness handlar om att leva här och nu – hur kan det hjälpa mig när jag oroar mig för månadens räkningar, eller med stressen på jobbet och känslan av att tiden rinner ifrån en? Hur kan jag ta hjälp av mindfulness när jag är rädd och mår dåligt?

Caroline Eriksson Present Moment säger att mindfulness kan tillämpas såväl på arbetsplatsen som i vardagen, och ger stora effekter både psykiskt och fysiskt. Det skapar de rätta förutsättningarna för att dämpa stress och oro, och hjälper oss att bli mer fokuserade. ” Mindfulness skapar medvetenhet. Du blir medveten om dig själv, dina tankar ett s.k. självledarskap, självmedvetenhet och självinsikt ”säger Caroline.

Mindfulness handlar inte enbart om att försöka leva i nuet i den bemärkelsen att man fokuserar på vad som händer just nu och hur man kan lära sig att varva ner. En annan aspekt på att leva här och nu är något som många människor upplever som väldigt svårt: hur man släpper taget.

Att släppa taget om den där gnagande oron eller andra negativa känslor är inte alltid så lätt. Ju hårdare vi kämpar mot dem desto envisare biter de sig fast i våra sinnen. Men om du istället välkomnar känslorna som dyker upp, låter de vara där och studerar dem lite, så förstår du att du och dina känslor inte är samma sak; ni sitter inte fast vid varandra. Efter ett tag kan du fråga dig själv om du är redo att släppa taget om känslan. Och med tiden upptäcker du att det blir allt lättare.

Med övningar i mindfulness kan man lära sig släppa taget om saker man inte trodde var möjligt. Det fungerar lite som när du håller hårt i en penna och det gör ont i handen – släpp pennan och smärtan upphör.  

Hur kan jag använda mindfulness för att bearbeta sorg?

När en älskad anhörig eller nära vän går bort, är det lätt att sorgen förlamar oss. Världen stannar upp, samtidigt som vi paradoxalt nog kan bli oerhört stressade av situationen.  Kan då mindfulness vara ett sätt att bringa lugn i kaoset? En person som tänkt mycket på sorgbearbetning är Beatrice Blidner från Mindfulnesscenter:

“Sorg sätter sig i kroppen och kroppen talat sitt tydliga språk – du behöver stanna upp, ta hand om dig själv och ge dig tid att sörja. Behov behöver tillfredsställas. Frågor behöver ställas: Vad är verkligen viktigt? Vart är jag egentligen på väg? Hur ska jag leva och varför? Vad är meningen med livet? Vad är meningen med mitt liv?

Mindfulness kan lära oss att hantera våra känslor på ett sätt som gör att vi kan tackla de problem som faktiskt går att lösa och acceptera saker vi inte kan göra något åt.

När någon avlider är sorgen smärtsam, och det måste det få vara. Det kan vara en naturlig reaktion, att kämpa emot sorgen och smärtan – att dölja den för omgivningen i en stund där vi helst av allt vill få släppa ut den.

Maria Helander: ”Men sorg går inte att gå runt, för den kommer att dyka upp i något sammanhang eller som en stark stress. En sorg behöver du gå igenom. Med hjälp av mindfulness kan du möta sorgen med ett öppet hjärta, istället för att försöka fly ifrån den. Du får även chans att vara mer empatisk mot dig själv när det är svårt, att vara din egen bästa vän.”

Maria tipsar också om deras podd ”Stresspodden”, i synnerhet två avsnitt som handlar om döden och livets slutskede:

Inom mindfulness arbetar man med att rikta uppmärksamhet och att göra det på ett speciellt sätt. Det ska vara en kärleksfull och vänlig uppmärksamhet för att kunna göra ett etiskt val som skapar mindre lidande för mig själv och andra. Det ger oss ett redskap för att se oss själva och andra med lite vänligare ögon och vara med och bidra till en mänskligare värld.

Nadja Nordstrand från Mindfulnessgruppen säger: ”Att i en trygg miljö få möjlighet att slappna av och vara i sin situation precis som den är, just nu, upplever många att det blir enklare att acceptera det som är och finna en ökad balans mellan sorg och glädje, saknad och tacksamhet.”

Hantera stress, oro och sorg med mindfulness

Mindfulness är inget nytt påhitt, eller en fluga som snart flugit iväg för att ersättas av nästa heta trend. Vi har hört de gamla visdomsorden ända sedan barnsben – på temat ”gårdagen är över, och morgondagen har vi inte sett så lev idag”. För över 2 000 år sedan skrev romaren Horatius i ett ode: “Carpe diem,  quam minimum credula postero” (Fånga dagen – lita ej på morgondagen.)

Mindfulness är bara ett nytt sätt att se på uråldrig visdom, anpassad så att vi som lever i dagens samhälle kan förstå det.

Hur ser du på tiden?

Världen är full av människor som är stressade, och säger att de inte hinner med livet – att allting går för fort och att tiden rusar ifrån dem. Men kanske kan man mildra känslan av stress genom ett annorlunda sätt att se på just tiden.

I en afrikansk by höll en svensk hjälparbetare på med att hjälpa invånarna att bygga en skola. Men leveranserna strulade, ingenting kom i tid och han hade svårt att hålla sitt tidsschema. En dag var han särskilt frustrerad och uttryckte sin panik över att tiden bara går. Då lägger en av förmännen, en man från trakten, sin hand på den stressade svenskens axel och säger:

”Ta det lugnt. Det kommer mer tid”.

Tiden rusar alltså inte alls ifrån oss. Med det här sättet att tänka fungerar det precis tvärtom – att det kommer mer tid till oss hela tiden.

Vi har fått många nya insikter tack vare de personer som varit så vänliga och tagit sig tid att svara på våra frågor så utförligt. Vi har fått lära oss mycket, och dessutom insett hur viktigt det är att försöka släppa taget om ovälkomna känslor och sinnesstämningar.

Vi på Fenix Begravning vill rikta ett stort tack till dessa kloka personer, som bidragit med värdefulla insikter, råd och förklaringar. Och alla fem vi pratade med gav så mycket mer tips och tankar än vad som ryms i denna artikel. Du som vill veta mer om Mindfulness i allmänhet och kanske i synnerhet i samband med sorg, hittar både information och utbildningar på deras webbplatser.

Öva dig i att slappna av på en minut

Här är en enkel liten övning som du kan ta till precis när som helst, eftersom den inte kräver någon utrustning eller särskild plats:

Andningsövning för nybörjare (tidsåtgång 1 minut)

Denna övning är mycket enkel i sin form och för nybörjare är det bra att ha i åtanke att inte göra övningen till en stor händelse utan snarare något som kan göras när som helst på dagen, under olika förhållanden och förutsättningar, för att varva ner. Övningen kan göras var som helst (t.o.m. framför datorn), när som helst och det går lika bra att utföra övningen liggandes, sittandes och ståendes. Övningens enkelhet gör den lämplig att utföra flera gånger per dag, om man vill.

Övningens mål är att du under ca 1 minut ska fokusera på din andning.

  1.    Börja med att sakta andas in genom näsan och ut genom munnen. Låt andningen vara lite djupare än hur du normalt andas. En in- och utandning ska ta ca 7 sekunder.
  2.    Vid varje in- och utandning ska du försök tänka på hur dina lungor, ena stunden, fylls med luft och, andra stunden, töms på luft.
  3.    Det är helt ok och normalt att dina tankar vandrar iväg men försök att sakta hitta tillbaks till att tänka på andningen.

För de flesta nybörjare kan en övning som denna ge väldigt stora avstressande effekter utan att det tar mer än någon minut. Om du uppskattade att göra denna övning kan det med tiden vara skönt att utöka den till några fler minuter – men ha inte bråttom – det är viktigare att du får rutin att utföra övningen under 1 minut några gånger per vecka snarare än att du gör övningen 1 gång per vecka under 10 minuter.