Det är ett hårt slag att förlora en närstående familjemedlem, oavsett vad orsaken är. Hur förberedda vi än tror att vi är, till exempel efter en lång tids sjukdom hos den anhörige, så är det överrumplande och chockartat. Och mitt i sorgen är det ingen enkel sak att börja tänka praktiskt.
Att förlora en närstående är ett av livets mest omtumlande och smärtsamma ögonblick. Även om döden varit väntad – kanske efter en lång tids sjukdom – kommer den ofta som en chock. Sorg, förvirring och känslomässig utmattning gör det svårt att hantera allt det praktiska som följer. Just därför har vi sammanställt denna checklista – för att du ska få en överblick över vad som behöver göras, i vilken ordning och med vilket fokus.
Listan omfattar både akuta åtgärder och sådant som kan vänta några dagar eller veckor. Den är inte heltäckande, eftersom varje liv är unikt och varje situation har sina särskilda omständigheter. Men förhoppningsvis kan den vara ett stöd och en vägledning i en svår stund.
Vad gör jag när någon dör?
Det är många saker man som anhörig måste ta itu med vid ett dödsfall. Några är brådskande, andra kan vänta något. Glöm inte bort dig själv och ditt eget dagliga liv i allt detta kaos. Och var inte rädd för att be om hjälp eller ta emot den om den erbjuds.
Till din hjälp har vi tagit fram en checklista som kanske kan vara till hjälp. Alla punkter kanske inte är relevanta för dig, t.ex. i de fall den avlidne inte bodde ensam i bostaden. Det kan också finnas andra saker du behöver göra, som inte tas upp här.
En checklista vid dödsfall – 11 saker att tänka på
1. Informera anhöriga och andra berörda
De första som bör få besked om dödsfallet är de närmaste anhöriga och dödsbodelägarna, det vill säga de som enligt lag är arvsberättigade. Därefter bör du meddela:
- Vänner och bekanta
- Arbetsgivare och kollegor
- Grannar
- Skola (om relevant)
- Hemtjänst eller vårdgivare
- Eventuella assistenter, boendestöd eller städfirma
Du behöver däremot inte själv meddela myndigheter såsom Skatteverket eller Försäkringskassan. När dödsfallet registrerats av sjukvården går informationen automatiskt vidare till relevanta myndigheter.
För vissa kan det kännas överväldigande att ringa dessa samtal. Ta gärna hjälp av en vän eller annan anhörig för att sprida informationen.
2. Ta hand om husdjur
Om den avlidne hade husdjur är det viktigt att dessa tas om hand direkt. Säkerställ att djuret får mat, vatten och trygghet. En längre lösning – vem som ska adoptera djuret permanent – kan diskuteras senare. Just nu handlar det om att undvika stress för djuret.
Kom ihåg att vissa djur kräver särskilda tillstånd eller omplacering via organisationer. Är du osäker kan du kontakta Djurens Rätt eller ett lokalt djurhem för rådgivning.
3. Gå igenom bostaden
Det kan vara svårt att gå in i en bostad där en anhörig nyss gått bort, men det finns skäl att göra det snart:
- Töm kyl och frys på färskvaror
- Släng sopor
- Rensa skafferi på känsliga livsmedel
- Se till att hemmet hålls i gott skick för att undvika lukt eller skadedjur
- Vattna växter, se till att värmen fungerar, och sätt gärna timers på lampor
Om dödsboet är obebott kan det vara bra att kontakta ett bevakningsföretag eller grannar för att hålla uppsikt. Försäkringen kan i vissa fall kräva att bostaden kontrolleras regelbundet.
4. Dödsfallsintyg från Skatteverket
Ett dödsfallsintyg med släktutredning krävs för att exempelvis kunna:
- Hantera bankärenden
- Avsluta abonnemang
- Avsluta sociala mediekonton
Du kan beställa detta intyg direkt från Skatteverkets webbplats eller via telefon. Det tar vanligtvis ett par dagar att få hem.
Du bör beställa flera kopior eftersom många instanser kräver original eller kopior med underskrift.
5. Kontakta en begravningsbyrå
Så snart som möjligt bör du kontakta en begravningsbyrå. De kan hjälpa till med allt från planering av ceremonin till kontakter med krematorium, kyrka eller lokal. Ju tidigare du inleder planeringen, desto större chans att kunna välja tid och plats som passar familj och vänner.
En begravningsbyrå kan även hjälpa till med transport av den avlidne, val av kista eller urna, samt kontakter med olika myndigheter. Hos Fenix Begravning får du en personlig rådgivare som guidar dig genom hela processen – oavsett om du vill ordna en kyrklig, borgerlig eller annan typ av begravning.
6. Undersök eventuella önskemål och dokument
Hade den avlidne uttryckt några särskilda önskemål kring sin begravning? Finns det ett testamente? Sådana dokument kan finnas i:
- Vita Arkivet eller Livsarkivet
- Pärmar i hemmet
- Bankfack
- Hos närstående
Att veta hur den avlidne själv önskade att bli begravd underlättar beslut och skapar trygghet för de efterlevande. Ett testamente kan även påverka bouppteckning och arv.
7. Hantera posten
Posten fortsätter komma även efter ett dödsfall. Det är därför viktigt att:
- Beställa eftersändning till den som sköter dödsboet
- Märka brevlådan med ”Ingen reklam”
- Börja samla viktig post som räkningar och kontoutdrag i en särskild pärm
SPAR kan hjälpa till att spärra adresserad direktreklam. Vissa banker och myndigheter använder fortfarande fysiska brev, så detta är ett viktigt steg.
8. Gå igenom försäkringar
Olika försäkringar kan behöva avslutas, överlåtas eller aktiveras:
- Hem-, villa- och bilförsäkring
- Liv- och olycksfallsförsäkring
- Grupplivförsäkring via fackförening
Det är inte ovanligt att det finns flera försäkringar, ibland utan att familjen vet om det. Ta hjälp av försäkringsregistret eller kontakta Collectum och andra större aktörer för att kontrollera eventuell livförsäkring via arbetsgivare.
9. Avsluta avtal och abonnemang
Det är klokt att se över och avsluta onödiga abonnemang. Några exempel:
- Mobil- och bredbandsabonnemang
- Ström, vatten, sophämtning
- TV och streamingtjänster
- Tidningsprenumerationer
- Medlemskap i fackföreningar, klubbar och föreningar
- Hyresavtal, leasing, låneavtal
Det kan även finnas hjälpmedel som rullatorer eller sjukhusutrustning som behöver lämnas tillbaka.
Många tjänster har uppsägningstid eller fakturerar årsvis, så det är bra att agera snabbt för att undvika onödiga kostnader.
10. Kontakta de banker som är aktuella. Det är viktigt att så snart som möjligt avsluta alla automatiska överföringar och autogiron. Saknas det pengar i dödsboet så är det här ett extra viktigt steg. I vissa kommuner kan chansen att få begravningshjälp vara i farozonen om man inte ser till att stoppa utbetalningar.
Det kan också finnas andra bankärenden att ta tag i. Tömma och säga upp bankfack, kontrollera om den avlidne hade några borgensåtaganden, spärra bankkort och ta fram kontouppgifter för att få en bild av den dödes tillgångar. Du kommer också att behöva bankkontot för att betala olika delar av begravningen.
11. Övrigt. Till ovanstående tillkommer en del praktiska göromål som man behöver tänka på.
- Flytta på eventuell bil eller motorcykel.
- Makulera ID-kort, pass och körkort.
- Vattna blommor eller ta dem därifrån.
- Förebygga inbrott genom att se till att bostaden ser bebodd ut. Sätt timers som tänder och släcker lampor etc.
- Lämna in vapen och ammunition till polisen
- Lämna in mediciner.
- Sänka värmen i huset/lägenheten.
- Samla in extra- och reservnycklar
- Lämna tillbaka lånade filmer och böcker.
- Ändra gravrättsinnehavare, om den avlidne haft gravar att sköta om.
- Klippa gräs eller skotta snö.
- Hämta eventuella tillhörigheter på sjukhus.
Om den avlidne haft hyreslägenhet bör man omgående ta kontakt med hyresvärden. I vissa fall krävs tre månaders uppsägningstid. Det kan också vara aktuellt att säga upp parkeringsplats eller förråd.
Vad händer med sociala medier vid dödsfall – checklista
Sociala medier är idag en mycket stor del av våra liv. Det har blivit ett sätt att hålla kontakten och att dela med sig av tankar, funderingar och upplevelser. Till exempel har halva Sveriges befolkning idag ett Facebookkonto.
Det pratas ibland om att sociala medier, och då kanske i synnerhet Facebook, håller på att bli den främsta plattformen för att publicera dödsannonser. Och för den lite yngre generationen är detta inte alls något märkvärdigt. Här finns alla vännerna, och när man utbyter information sker det ögonblickligen. Här kan man få tröst och prata av sig av bekymmer och glädjeämnen.
Så hur gör man då med en anhörigs alla konton på sociala medier? Ska man begära att de stängs ner, eller ska man kanske låta dem vara kvar som ett minne? Olika plattformar har olika regler, och här går vi igenom de vanligaste av dem.
Facebook har miljarder användare över hela världen. Och för kontoinnehavare som har gått bort lämnas två alternativ:
- Radera kontot. Du kan be Facebook att helt ta bort kontot, och då raderas allt: all information, alla inlägg och bilder försvinner. Ingen kan längre komma åt att titta på sidan. Du måste visa upp en dödsattest, ett dokument från domstol som ger dig fullmakten, personbevis eller ett testamente.
- Göra om till en minnessida. Profilen, eller ”väggen” kan göras om till en minnessida som anhöriga och vänner kan besöka för att minnas. Där kan man dela med sig av minnen och kontot skyddas genom att ingen kan logga in på det. Före namnet i profilen läggs uttrycket ”Till minne av” till.
Facebook har funktioner där man som kontohavare kan styra i förväg vad som händer när man går bort. Man kan också namnge en ”efterlevande kontaktperson” som kan ta hand om ens konto. Läs mer.
Instagram fungerar på liknande sätt som Facebook. Inte heller här ges anhöriga tillgång till kontot. En funktion för efterlevande kontaktperson kommer så småningom att implementeras.
Google och Youtube
Googlekontot (varav Youtube är en del) har en funktion där du själv kan bestämma vad som händer. Tjänsten kallas Inactivate account manager. De efterlevande kan också begära att kontot tas bort, men då måste man visa upp en dödsattest och ha juridisk rätt att företräda dödsboet. Det kan dock vara en bra idé att behålla kontot ett tag framöver, om den avlidne hade sin epost via Googles eposttjänst Gmail. Det är mycket information som sänds ut via mail idag, och den vägen kan du få reda på om den döde hade åtaganden och aktiviteter på nätet som du inte känner till.
Om ett Twitter-konto har varit inaktivt under en längre tid stängs det ner automatiskt. Men efterlevande kan ändå begära att kontot avslutas innan dess. Även här krävs att du visar upp bevis på att du har rätt att företräda den avlidne.
Här är en lista på andra sociala medier som kan vara aktuella:
- Flickr
- Snapchat
- Google+
- Hangout
- Olika forum, t.ex. iFokus.
Andra aktiviteter på nätet
Vi blir alltmer aktiva online, och det skapas hemsidor och bloggar varenda sekund. Och kanske hade den avlidne egna webbplatser och bloggar? Att stänga ner dem känns ofta fel, och många väljer att låta dem ligga kvar som ett minne. Tänk i så fall på att hemsidor har en avgift för domännamn och webbhotell som måste betalas varje år. Kontakta respektive leverantör om du vill behålla sidorna.
Checklista när någon dör – månaderna efter
Bouppteckning
En bouppteckning måste upprättast senast tre månader efter ett dödsfall. Det är lite förenklat uttryckt en sorts balansräkning över dödsboets tillgångar och skulder. När den är upprättad skall den registreras hos skatteverket.
Man kan göra bouppteckningen själv. Blankett finns att ladda ner från Skatteverket. Känner du att det är för krångligt kan du anlita oss på Fenix, så hjälper vi till med det.
Efter bouppteckningens upprättande
När bouppteckningen är registrerad och klar är det dags att ta itu med arvskifte och en del andra saker. Ett arvskifte talar om vem som ärver vad. Innehållet i denna handling reglerar:
- Vilka tillgångar som finns att ärva, när alla skulder är betalda.
- Vilka av de efterlevande som är dödsbodelägare, det vill säga vilka som ärver.
- Om det finns något testamente eller äktenskapsförord.
Några andra saker som kan vara aktuella, i det fall den avlidne bodde ensam:
- Kontakta mäklare, för att lägga ut bostaden till försäljning.
- Alternativt kontakta hyresvärden för att säga upp lägenheten eller skriva nytt hyreskontrakt.
- Lösa eller skriva om lån på bostaden.
- Skriva över eventuella fordon på ny ägare.
- Anmäla ändrade ägarförhållanden för bostad till Lantmäteriet för att ändra i lagfarten.
Om checklistan
Att göra en fullständigt komplett checklista för dödsfall, och vad som behöver göras i samband med någon dör, är i princip omöjligt. Här har vi försökt att få med så mycket som möjligt, men varje människa lever ett unikt liv. Därför gäller det för er som kände den bortgångne bäst att verkligen tänka noga efter om det finns andra saker som måste tas om hand.
Om det är något du undrar över, antingen det gäller denna checklista eller om du har andra funderingar kring begravningar – tveka inte att kontakta oss på Fenix Begravningsbyrå. Ring oss när som helst, alla dagar mellan kl. 08.00 och 20.00 på telefonnummer. Du kan också maila till oss: kund@fenixbegravning.se