Adressändring vid dödsfall

Adressändring vid dödsfall

När någon som står en nära avlider stannar livet upp. Och mitt i sorgen måste man börja ordna med allt det praktiska. Att beställa en adressändring vid dödsfallet är kanske inte det allra första man tänker på, men det kan vara viktigt för att inte posten ska komma bort.

Att tänka på efter ett dödsfall

Efter ett dödsfall är adressändring för dödsboet bara ett av alla de göromål man måste ta tag i. Mycket är viktigt att ta hand om omedelbart, medan andra saker kan vänta ett tag.

På annan plats på vår hemsida kan du läsa en Checklista vid dödsfall. Men några av de uppgifter som bör göras snarast är:

  • Informera de närmast anhöriga, och dödsbodelägare omgående. Dödsbodelägare är de som kommer att ärva den avlidne. Därefter informerar du även vänner, arbetskamrater, grannar etc.
  • Ta hand om eventuella husdjur.
  • Rensa ut färskvaror ur kyl och skafferi.
  • Töm soporna.
  • Töm brevlåda.

Detta är bara några få saker som måste göras. I checklistan hittar du mer ingående information om vad du behöver göra.

Beställ ett dödsfallsintyg

Många av de praktiska saker som måste ordnas med, kräver att du kan visa att du har rätt att göra det. Från Skatteverket beställer du därför ett så kallat dödsfallsintyg. Det fungerar som en legitimation för den person som t.ex. ska utföra bankärenden och avsluta olika abonnemang.

Intyget visar när en person har gått bort, och vilka efterlevande som finns. Och när du ska utföra vissa ärenden behöver du visa upp intyget. Är ni flera dödsbodelägare så krävs det dessutom att du har en fullmakt från de övriga, som visar att du får sköta dödsboets ärenden.

Är en adressändring vid dödsfall annorlunda än vid flyttning?

När du ska göra en adressändring för dödsboet, ska du vända dig till Svensk Adressändring. Men det är inte den ”vanliga” adressändringen du ska beställa, utan en tjänst som heter Särskild Postadress. Ändringen går inte att göra online – man kan endast beställa den via deras kundtjänst på telefonnummer 020-97 98 99 eller 0771-97 98 99.

Tills adressändringen har trätt ikraft och posten kommer till den nya adressen, är det viktigt att inte räkningar och annan post samlas på hög i brevlådan – eller på golvet innanför brevinkastet. En hög med post ger tydliga signaler till eventuella inbrottstjuvar, att det inte är någon hemma i bostaden.

Se därför till att regelbundet ta hand om posten. Sätt upp en skylt med ”reklam undanbedes” så fylls det inte på lika snabbt.

Krångligt med intyg och annan juridik? Vi hjälper dig

Det är mycket att hålla reda på, och vi på Fenix vet hur lätt det kan vara att missa viktiga detaljer i samband med att någon går bort. Vi kan hjälpa dig med alla praktiska göromål som uppstår i samband med en begravning – eller bara med det du inte orkar själv. Det är du som bestämmer.

Hör av dig till oss om du vill ha hjälp med att planera begravningen. Du når oss på telefonnummer 020-82 82 82. Du kan också självklart besöka oss på vårt kontor: Klarabergsgatan 35 i Stockholm. Eller kontakta oss via e-post: kund@fenixbegravning.se.

Ordna en värdig begravning

Hur du vill påbörja förberedelserna?

Börja med rådgivning per telefon eller boka möte

… eller …

Börja med att göra val online - få rådgivning sen

Rekommenderat företag fem år i rad
Rekommenderat företag 2015 Fenix Begravning Rekommenderat företag 2016 Fenix Begravning Rekommenderat företag 2017 Fenix Begravning Rekommenderat företag 2018 Fenix Begravning Rekommenderat företag 2019 Fenix Begravning
4.6 / 5.0409 kundomdömen