Adressändring vid dödsfall

Adressändring vid dödsfall

Klicka nedan för att sätta ditt betyg
4.3/5.0 på 33 betyg

När någon som står en nära avlider stannar livet upp. Och mitt i sorgen måste man börja ordna med allt det praktiska. Att beställa en adressändring vid dödsfallet är kanske inte det allra första man tänker på, men det kan vara viktigt för att inte posten ska komma bort.

Att tänka på efter ett dödsfall

Efter ett dödsfall är adressändring för dödsboet bara ett av alla de göromål man måste ta tag i. Mycket är viktigt att ta hand om omedelbart, medan andra saker kan vänta ett tag.

På annan plats på vår hemsida kan du läsa en Checklista vid dödsfall. Men några av de uppgifter som bör göras snarast är:

  • Informera de närmast anhöriga, och dödsbodelägare omgående. Dödsbodelägare är de som kommer att ärva den avlidne. Därefter informerar du även vänner, arbetskamrater, grannar etc.
  • Ta hand om eventuella husdjur.
  • Rensa ut färskvaror ur kyl och skafferi.
  • Töm soporna.
  • Töm brevlåda.

Detta är bara några få saker som måste göras. I checklistan hittar du mer ingående information om vad du behöver göra.

Beställ ett dödsfallsintyg

Många av de praktiska saker som måste ordnas med, kräver att du kan visa att du har rätt att göra det. Från Skatteverket beställer du därför ett så kallat dödsfallsintyg. Det fungerar som en legitimation för den person som t.ex. ska utföra bankärenden och avsluta olika abonnemang.

Intyget visar när en person har gått bort, och vilka efterlevande som finns. Och när du ska utföra vissa ärenden behöver du visa upp intyget. Är ni flera dödsbodelägare så krävs det dessutom att du har en fullmakt från de övriga, som visar att du får sköta dödsboets ärenden.

Varför behöver man göra en adressändring?

När någon går bort, måste all post som är adresserad till den avlidne hanteras på ett korrekt sätt. Posten kan innehålla viktiga dokument som räkningar och annan information som dödsboet behöver för att kunna sköta de juridiska och ekonomiska aspekterna av dödsfallet. Om adressen inte uppdateras eller om posten inte eftersänds, riskerar viktig information att förloras eller inte nå dödsboet i tid.

Hur gör man en adressändring vid dödsfall?

Det första steget är att kontakta Svensk Adressändring eller använda deras tjänst online för att genomföra en adressändring. Du kan göra en adressändring för dödsboet för att eftersända post till den person som hanterar dödsboet, ofta en nära anhörig eller juridisk företrädare. Detta kan göras genom att uppge dödsboets nya adress, där posten kommer att eftersändas. Det är också viktigt att meddela Skatteverket om ändringen, särskilt om personen har varit folkbokförd i Sverige.

Vem kan göra en adressändring?

En adressändring vid dödsfall kan göras av en person som har rätt att företräda dödsboet. Detta är oftast den närmaste anhöriga, såsom make eller maka, eller en person som har blivit utsedd att sköta dödsboet. Det kan också vara en jurist eller annan professionell som har anlitats för att hantera bouppteckningen.

I vissa fall kan det vara nödvändigt att beställa dödsfallsintyg och släktutredning från Skatteverket för att kunna styrka din rätt att hantera dödsboet och genomföra adressändringen. Dessa intyg visar att personen har gått bort och vem som är närmast anhörig.

Eftersändning av post och särskild postadress

När du har gjort en adressändring för dödsboet, kan du också beställa eftersändning av post. Detta innebär att all post som skickas till den avlidnes gamla adress skickas vidare till dödsboets nya adress. Detta är särskilt viktigt om dödsboet hanteras på en annan adress än där den avlidne bodde.

Det är också möjligt att upprätta en särskild postadress för dödsboet om du vill att posten ska skickas till en specifik plats, såsom en advokatbyrå eller till en annan juridisk företrädare. Genom att säkerställa att posten hamnar rätt, undviker du problem med att viktig information går förlorad under bouppteckningsprocessen.

Praktiska saker att tänka på

När någon går bort finns det en hel del praktiska saker att hantera, utöver adressändringen. Här är några saker du bör tänka på:

  • Gå igenom den avlidnes post: Det är viktigt att se till att all post hanteras korrekt och att du går igenom den avlidnes korrespondens för att inte missa något viktigt.
  • Dödsboets ekonomi: Om det finns obetalda räkningar eller ekonomiska förpliktelser, bör dessa tas om hand. Det kan också vara aktuellt att ansöka om ekonomiskt bistånd för dödsboet om det finns ekonomiska svårigheter.
  • Sociala medier och andra konton: Kom ihåg att även meddela den avlidnes sociala mediekonton och avsluta eller ta hand om digitala prenumerationer och konton.

Bouppteckning och ekonomiskt bistånd

En viktig del av att hantera ett dödsbo är att upprätta  en bouppteckning. Detta är en juridisk handling som visar vilka tillgångar och skulder den avlidne hade vid sin död. Bouppteckningen ska lämnas in till Skatteverket och är en nödvändig del av arvskiftet, där arvingarna fördelar tillgångarna.

Om dödsboet inte har tillräckligt med pengar för att täcka begravningskostnaderna eller andra utgifter, kan du ansöka om ekonomiskt bistånd hos kommunen där den avlidne var folkbokförd. Det är också möjligt att ansöka om bistånd för att täcka kostnaderna för att hantera bouppteckningen eller andra juridiska frågor. För att göra detta kan du kontakta socialtjänsten och göra en ansökan om ekonomiskt bistånd.

Nationellt ID-kort och dödsboets handlingar

När du hanterar ett dödsbo, kan det hända att du behöver uppvisa ett nationellt ID-kort eller annan form av legitimation för att hantera vissa juridiska frågor. Detta kan gälla vid banken, hos Skatteverket, eller när du ansöker om olika former av bistånd eller hjälp.

Om den avlidne hade ett svenskt ID-kort eller pass, bör du även ta hand om dessa dokument och lämna in dem till  polisen för makulering. Detta är en del av att avsluta den avlidnes juridiska handlingar och skydda deras identitet från att missbrukas.

Att avsluta sociala medier och digitala konton

I dagens samhälle har många människor konton på olika sociala medier och digitala plattformar. När en person går bort är det viktigt att dessa konton hanteras på ett korrekt sätt. Vissa sociala medier, som Facebook, erbjuder möjligheten att omvandla den avlidnes konto till ett minneskonto, medan andra plattformar kan kräva att kontot avslutas helt.

För att göra detta kan du behöva uppvisa dödsfallsintyg eller annan dokumentation som styrker att personen har gått bort. Du kan också behöva hantera andra digitala konton, såsom e-post, bankkonton och prenumerationer.

Vad händer när man dör? – Checklista och mer information

När någon dör uppstår en rad frågor och praktiska saker som måste hanteras. En checklista vid dödsfall kan vara till stor hjälp för att få en överblick över vad som behöver göras. Här är några steg som kan ingå i checklistan:

  1. Beställ dödsfallsintyg och släktutredning från Skatteverket.
  2. Gör en adressändring för dödsboet.
  3. Eftersänd post för att säkerställa att alla viktiga dokument når dödsboet.
  4. Gå igenom den avlidnes post och ekonomiska dokument.
  5. Gör bouppteckning och lämna in till Skatteverket.
  6. Ansök om ekonomiskt bistånd om det behövs.
  7. Kontakta sociala medier och andra digitala tjänster för att avsluta konton.
  8. Lämna in ID-handlingar som pass och nationellt ID-kort för makulering.

Krångligt med intyg och annan juridik? Vi hjälper dig

Det är mycket att hålla reda på, och vi på Fenix vet hur lätt det kan vara att missa viktiga detaljer i samband med att någon går bort. Vi kan hjälpa dig med alla praktiska göromål som uppstår i samband med en begravning – eller de delar  du inte kan eller orkar själv. Det är du som bestämmer.

Hör av dig till oss om du vill ha hjälp med att planera begravningen. Du når oss på telefonnummer. Eller kontakta oss via e-post: kund@fenixbegravning.se.

Boka en tid
Vårt erfarna team hjälper gärna till
Ring oss