1 produkt

Kom igångDödsannons väljer du enklast i vårt verktyg

När någon i familjen går bort kontaktar man ganska omgående de närmaste för att berätta om vad som hänt. Men man kan inte ringa runt till alla som behöver veta, och därför fyller dödsannonsen en viktig funktion.

Dödsannons enspalt

En dödsannons når många

Det är många man vill informera om att ett dödsfall ägt rum, inte bara den allra närmaste familjen. Arbetskamrater, klubbkompisar och arbetsgivare är exempel på andra som behöver informeras. Dessa kontaktar man i regel per telefon eller mail och berättar.

Dödsannonsen sätter man in för att informera ”alla andra” att någon har avlidit. Men den främsta anledningen till att man sätter in en dödsannons är för att berätta när och var begravningen äger rum och om det kommer att hållas en minnesstund i anslutning till begravningsceremonin.

Om en minnesstund ska hållas, är det vanligt att man lägger till ett så kallat OSA i dödsannonsen. OSA står för ”Om svar anhålles” och kan formuleras ungefär så här i dödsannonsen: ”OSA senast den 11 januari till telefonnummer xxx/xxx xxx eller till begravningsbyrån.”

En del väljer att endast sätta in dödsannonsen i lokaltidningen på den ort där den avlidne bodde. Men många väljer också att sätta in annonser i andra orter där det finns släkt och vänner. En annons i rikspressen når många, men är ett avsevärt dyrare alternativ.

En dödsannons når inte alla

Förr var det långt fler som prenumererade på dagstidningar än idag. Internet har för många tagit över rollen som nyhetsförmedlare, då de flesta tidningar också har en nätupplaga. Därför kan man komplettera dödsannonsen i pressen med att även publicera den på t.ex. familjesidan.se och hoppas på att det når ytterligare några.

Ring eller maila

Alla har som sagt inte lokaltidningen, och i ärlighetens namn är det väl kanske inte så vanligt att man besöker sidor på internet för att kolla om någon man känner har gått bort. Ett råd är därför, om det verkligen är viktigt att personen får information om dödsfallet och när begravningen hålls, att du mailar eller ringer upp personen.

Många har också konton på de olika sociala medierna idag, vilket är ytterligare ett enkelt sätt att nå många.

Att utforma en dödsannons

En dödsannons kan se ut på olika sätt. Det är vanligt att man skriver t.ex. ”vår älskade far” före namnet på den avlidne. I övrigt anger man födelse- och dödsdatum samt namnen på de närmast sörjande. Ofta lägger man till en vers för att sedan avsluta med information om när och var begravningen kommer att äga rum. Allra högst upp har de flesta dödsannonser en symbol av något slag.

Känner du att du behöver hjälp med dödsannonsen kan vi på Fenix utforma ett förslag som du får godkänna, och sedan kan vi också hjälpa till med att publicera den i de tidningar du önskar. Först gör vi ett korrektur, därefter bestämmer du vilka tidningar den ska publiceras i, och sedan får du ett pris av oss, på vad annonsen kommer att kosta i sin helhet.

Hör gärna av dig till oss om du vill ha hjälp med att planera en begravning. Du når oss på telefonnummer 010-138 83 63.