Begravningsbyrå online

Begravningsbyrå online

Begravningsbranschen har i många år varit i det närmaste oförändrad. Men idag kan man gå in på en begravningsbyrå online och såväl planera som beställa begravningen. Detta underlättar planeringen betydligt för både anhöriga och begravningsentreprenörer.

Beställa begravning på nätet – varför då?

dator beställa begravningsbyråMöjligheten att planera en begravning på nätet har funnits sedan 2010 ungefär. Och några år senare kunde man också genomföra i stort sett hela beställningen online. Inledningsvis höjdes röster som menade att det personliga mötet är viktigt för de anhöriga, men numera är de flesta överens om att det är ett bra komplement till den traditionella begravningsbyrån. Dessutom finns det en hel del fördelar med att kunna planera online.

  1. En begravningsbyrå på nätet är alltid tillgänglig. Här kan du planera och beställa våra tjänster vid vilken tid som helst på dygnet. Du är inte begränsad till särskilda öppettider.
  2. Det är enkelt att jämföra alternativen med varandra. På så sätt har du hela tiden kontroll över vad det kommer att kosta, och du kan i lugn och ro överväga alla delar av begravningen.
  3. Du får vara ifred med dina funderingar. Det fungerar inte att sitta på begravningsbyråns kontor och fundera i flera timmar över saker och ting. Hemma vid datorn kan du däremot ta hur lång tid på dig du vill.
  4. Med ett planeringsverktyg ser du hela tiden vad totalkostnaden kommer att bli. När du ändrar ett val uppdateras det automatiskt, istället för att du ska behöva sitta och räkna om alltihop.
  5. Det finns ingen som står bredvid dig och försöker övertala dig till det ena eller andra, som t.ex. att välja en dyrare kista eller hyra in en dyr cateringfirma till minnesstunden.
  6. Du är inte hindrad av geografiska avstånd. Var du än bor i landet kan du nå oss, och alla i familjen kan delta i planeringen oavsett om ni bor på olika orter. Dessutom slipper ni att resa långa sträckor för att träffa en representant för begravningsbyrån.
  7. Ändra dig när du vill. Det kan kännas lite genant att ”vela” när man sitter på ett kontor och ska planera en anhörigs begravning. Men när du besöker begravningsbyrån online kan du ändra dina val precis hur många gånger du vill, och känna efter vad som känns bäst för dig.
  8. Det blir billigare. Man har inga dyra, representativa kontor som ska betalas, vilket gör att begravningsbyrån kan hålla kostnaderna nere.

Fenix begravningsbyrå – online och via telefon

Begravningsbranschen har trampat på i de gamla vanliga spåren i princip sedan 1950-talet. Vi på Fenix tyckte att det var dags för förnyelse, och en anpassning till vår tids behov hos människorna. Vi uträttar allt mer av våra vardagsärenden via nätet – vi shoppar, betalar räkningar, tittar på TV, söker efter information och spelar spel. Så det kändes bara naturligt för oss att skapa en plattform där man kunde planera begravningen online.

Att starta en begravningsbyrå online låg helt rätt i tiden. Plötsligt kunde alla som ville sitta i lugn och ro hemma vid köksbordet och gå igenom alla alternativ, och planera begravningen – utan att behöva resa långa sträckor till en fysisk lokal.

Den personliga kontakten är dock fortfarande av stor vikt, och telefonen är ett viktigt redskap när avstånden är stora. De flesta gör sin planering och beställer begravningen via telefonen, efter att ha gått igenom alla alternativ på nätet. Och på de platser i landet där vi arbetar kan man naturligtvis träffa någon av våra medarbetare öga mot öga, antingen hemma hos er eller på vårt kontor.

En prisbild i förändring?

I många år har begravningsbranschen förlitat sig på att kunderna ringer dem, för att sedan besöka deras kontor personligen. Det har traditionellt sett varit enda chansen att få en uppfattning om vilken hjälp man kan få och vad det kostar.

Det vanliga har varit att när man väl varit i kontakt med en begravningsbyrå är det mycket få som faktiskt gått till en eller två andra för att jämföra. Man orkar helt enkelt inte byta byrå när väl den första kontakten är tagen.

Det här har inneburit att kostnaderna för en begravning kunnat skjuta i höjden, då begravningsbyrån kunnat ta ut vilka priser som helst. Kunden har inte haft något att jämföra med.

Allt detta är troligen på väg att förändras, i och med att branschens kunder idag har större krav på transparens i prissättningen.

Fenix är en av de första begravningsbyråerna som har tagit fasta på detta. Genom att erbjuda begravningsplanering online ges kunderna möjlighet att direkt se vad allting kommer att kosta, och kan anpassa sina val efter det. Det är dessutom mycket enkelt att jämföra de olika begravningsbyråerna med varandra hemma vid datorn.

Tidigare har många människor känt sig utnyttjade i en utsatt situation. Nu får man istället full kontroll över planeringen, och det här kommer troligtvis att på sikt förändra branschen i grunden, och kanske med en mer balanserad prisbild.

Planera online – hur går det till?

Den avgörande skillnaden mellan en traditionell byrå och en begravningsbyrå online är att du kan sitta vid din dator och göra alla dina val, om du vill. Du kan överväga alternativen i lugn och ro, diskutera med en av våra rådgivare (en tjänst som är gratis) och till slut genomföra beställningen – antingen via nätet eller per telefon. Så här ordnar du en begravning tillsammans med oss på Fenix:

  1. Efter dödsfallet: Prata inbördes i familjen om hur ni vill att avskedet ska se ut. Vi har färdiga grundförslag som du kan utgå ifrån och lägga till och dra ifrån, så att det blir precis så som ni vill ha det. Till din hjälp finns hela tiden vår rådgivare bara ett telefonsamtal bort. Vi finns på telefon 010-138 94 46.
  2. Före begravningen, 1–3 veckor efter dödsfallet, publiceras dödsannonsen om ni önskar det. Fenix kan hjälpa till med design och kontakt med tidningarna. När detta är gjort planerar vi tillsammans hur begravningen ska utformas. Kista och urna ska väljas, liksom blomsterarrangemang, program, vilken mat som ska serveras på minnesstunden etc. Det är också nu som ni tillsammans med präst eller annan officiant planerar själva ceremonin.
  3. Senast 30 dagar från dödsfallet måste den avlidne antingen kremeras eller begravas i jord. Före ceremonin ställer vi iordning lokalen efter era önskemål. Vår representant finns på plats under ceremonin och hjälper gäster tillrätta och delar ut eventuella begravningsprogram. Efter begravningsakten återställer vi lokalen och tar hand om alla blommor.
  4. Efter begravningsceremonin sker jordbegravning eller kremering. Om man valt kremering följs kremationen av gravsättning av askan i minneslund, urngrav eller annat gravskick. Askan kan också spridas i naturen. Senast tre månader efter dödsfallet upprättas en bouppteckning – Fenix kan självklart hjälpa er med det om det behövs.

Fenix – en begravningsbyrå online med full service

Att planera en begravning kan för många vara besvärligt. Vi på Fenix kan hjälpa dig med allt som behöver göras i samband med begravningen, både det praktiska och det juridiska. Hur mycket du vill ha hjälp med bestämmer du helt själv.

Är det något du undrar över är du hjärtligt välkommen att höra av dig till oss. Och om du vill ha hjälp med att planera en begravning så erbjuder vi kostnadsfri rådgivning alla dagar i veckan mellan 08.00 – 20.00 på telefonnummer 010-138 94 46

Ordna en värdig begravning

Hur du vill påbörja förberedelserna?

Börja med rådgivning per telefon eller boka möte

… eller …

Börja med att göra val online - få rådgivning sen

Rekommenderat företag 2015 Fenix Begravning Rekommenderat företag 2016 Fenix Begravning Rekommenderat företag 2017 Fenix Begravning Rekommenderat företag 2018 Fenix Begravning

4.7 / 5.0373 kundomdömen